Aracımızın ön takım grubu birçok yedek parça içerir. Bu parçalar aracın ön takımının sorunsuz çalışması için birlikte hareket eder. Aracın ön takımını içeren ana parçalar aşağıda belirtilmiştir.
Ön Takımı Oluşturan Ana Yedek Parçalar |
Rot başı | Askı Rotları ( Z Rot ) | Salıncak | Viraj Denge Çubuğu |
Rot kolu (Rot mili) | Amortisör | Amortisör takozu | Helezyon yayları |
Rotil | Aks | Aks Kafası | Direksiyon kutusu |
Arabanızın ön tekerleklerinde (önden çekişli araçlarda ön, arkadan çekişli araçlarda ise arka tekerleklerde) bulunan, gücünü aracın şanzıman ve diferansiyelinden alan aktarma organı parçasıdır aks.
Her türlü yol koşuluna uyum sağlayan aksın aldığı gücü sürekli hareket halindeki tekerlere sorunsuz aktarabilmesi için esnek ve yağlı bir yapısı bulunmaktadır.
Aks Neden Arızalanır?
Aks arızlarının çeşitli sebepleri olmaktadır:
• Aracınızın ruhsat bilgileri içinde yer alan yük kapasitesini aşmanız halinde aks taşıyabileceğinden fazla yük kapasitesi sonucu arızalanabilir.
• Rulmana dışarıdan gelebilecek herhangi yabancı madde ya da darbe sonucunda rulman bozulabilir bu da aks arızasını oluşturur.
• Aksın önemli parçalarından olan keçe deforme olabilir; bu da aracınızda yağ kaçağına neden olacağından frenlerin düzgün çalışması engelleyecektir.
Aks Arızası Nasıl Anlaşılır?
• Aracınızın alt kısmından alışılmadık bir gürültü gelmesi
• Aracınızın lastiklerinde yoğun sallanmalar olması
• Özellikle virajlı yollarda virajı döndüğünüz zaman aracınızdan artan tıkırtı seslerinin gelmesi
• Hızlanmalar, dönmeler ve yavaşlamalar esnasında aracınızda, direksiyonda titremelerin oluşması
• Aracınızı hareket ettirmeye çalışırken zorlanma ya da tıkanma sesinin gelmesi
• Düz yolda giderken bile aracınızda zıplamların olması
• Aracınızı kullanırken kalkışlarda vuruntu oluşması
• Aracınızın altından ya da lastik kenarlarından yağ sızıntılarının olması
• Gaz pedalına bastığınızda aracınızın motorunun devir yapması; ancak aracın hareket etmemesi .
Bu belirtilerin hepsi hayati olup tamir edilene kadar düzelmemektedir.
Aks Kafası Nedir?
Aks kafası aracınızın tekerleklerinin dönüş yapabilmesini sağlayan önemli bir aksamdır.
Aks kafası aks milinin ucuna bağlı olup aracınız seyir halindeyken amortisörün yukarı ve aşağı hareketlerini takip etmekte olan parçadır.
Aks kafası direksiyon pozisyonu fark etmeksizin diferansiyelden gelen gücü tekerleklere ileten bir bağlantı parçası olup aracınız hareket ederken tekerleklerin dönme açısına uygun hareket etmekte ve siz sürücülerin daha güvenli sürüşler yapmanıza destek olmaktadır.
Aks Kafası Arızası Belirtileri Nelerdir?
Aks kafası diferansiyelden aldığı gücü doğrudan tekerleklere aktaran önemli bir bağlantı parçasıdır. Ancak zaman içinde çeşitli sebepler ile aks kafası arızalanabilmektedir.
Bu arızaların ve bozulmaların elbette belirtileri bulunmaktadır.
Peki aks kafasının bozulduğunu nasıl anlarız?ZıplamaAracınız ile düz bir yolda ilerlerken aracınız zıplıyor ise aks kafasında bir arıza oluşmuş olabilir.
Aks körüğünün kenarlarında gres / yağ sızıntısıAks körüğünde yırtılma ve çatlama sonrası yağ sızıntısı oluşmaktadır. Bu yırtılmanın sebebi aks kafasında oluşan arıza olabilmektedir.
TitremeAksın ucuna bağlı olan ve aracınız seyir halindeyken amortisörün aşağı ve yukarı salınımını takip eden aks kafası bozularak direksiyonda titremelere sebep olabilir.
Vuruntu sesi Aks kafası zaman içinde yoğun kullanımdan sebep yıpranabilmektedir.
Bu yıpranmalar vuruntu sesine neden olabilmektedir.
Bu vuruntu aks kafasından, diferansiyel dişlilerinden ya da aks lalesinden gelebilmektedir.
Vuruntunun asıl nedenin öğrenmek için en yakın özel servise başvurmanız gerekmektedir.
Metal sürtünme sesi Aracınızdan metal sütrünmesi gibi tık tık ses geliyor ise bunun sebebi aks kafası olabilmektedir.
Oluşan bu sesin aks kafası sebebi ile geldiğini anlamak için şu adımları takip edebilirsiniz :
- Aracınızı ger vitese takınız
- Gaz verip aracın kalkışını sağlayınız
- Aracınızı tam sağa ya da tam sola doğru hareket ettiriniz
- Bu şekilde aracın kendi etrafında çember çizecek şekilde dönmesini sağlayınız.Aracınız bu dönme işlemini yaparken metal sürtünme sesi artıyorsa aks kafasında büyük bir sorun oluşmuş demektir ve acilen aks kafası değiştirilmelidir.
Bu belirtiler aks kafasında bir arıza ve bozulmaya işaret etmektedir. Bu belirtileri aracınızda gözlemliyorsanız bir an evvel özel bir servise gitmeniz ve aracınızın kontrollerini yaptırmanız gerekmektedir.
Aks Boşluğu Nasıl Anlaşılır?
Aksın; yani şaftın asıl amacı motordan aldığı gücü doğrudan tekerleklere aktarabilmektir. Sağlam bir aks olmaz ise aracınızın tekerlekleri hareket etmeyecektir.
Aks arızası oldukça önemli ve tehlikeli bir arızadır. Aracınızın tüm yükünü akslar taşıdığı için olası bir arıza durumu aracın kontrolünün kaybedilmesine ve çeşitli kazalara yol açabilmektedir.
Aks boşluğu aks ile bağlantısı bulunan aksamların arasındaki boşluk kaynaklı oluşan bir arızadır.
Aks boşluğu ihmal edilmemesi gereken bir arıza olup aracınızı en yakın özel servise götürmeniz ve gerekli işlemleri yaptırmanız gerekmektedir.
Aks Kesmek Nedir?
Aks kesmesi; yani aksın kırılması önemli bir konudur. Aracınızın seyir halindeyken ön taraftan sert bir darbe alması, taşıyabileceği yük kapasitesinden fazla yük taşıması gibi durumlarda aks kesmesi; yani aks kırılması oluşabilir.
Aks kırıldığında oldukça yüksek bir ses oluşmaktadır.
Aks ve aks kafasında meydana gelebilecek kırılmalar ve bozulmalar göz ardı edilmemelidir.
Aracınızda aksa alternatif bir parça olmadığından aksta meydana gelebilecek bir sorun durumda aracınız hareket etmeyecek ve yolda kalacaktır.
Seyir halindeyken aks arızası oluştuğu takdirde direksiyon hakimiyeti sağlanamayacağından kaza yapma riski artacaktır.
Aks Kafası Değişimi
Aks kafasında oluşan bozulmalar çoğu zaman değişimi beraberinde getirmektedir.
Bu değişimin bir usta tarafından yapılması oldukça önemlidir.
Peki aks kafası değişimi nasıl yapılır?- Öncelikle aracı kaldırmadan bijonlar gevşetilir.
- Ardından araç kriko yardımı ile kaldırılır tekerlekler sökülmeye başlanır.
- tekerlekler söküldükten sonra aks somunun görülür ve aks somunu gevşetilerek çıkarılır.
- sonrasında direksiyon sisteminin son bağlantı parçası olan rot başı sökülür.
- Rot başının sökülmesinin ardından Z rot sökülür, alt salıncak rotili çıkarılır.
- Bu parçaların sökülmesinin ardından aks şanzıman yatağından çıkarılır ve aks körüğü üzerindeki kelepçeler sökülür.
- Aks körüğü ve aks kafası çekiç yardımı ile aks milinden ayrılır.
- Son olarak yeni aks kafası, aks körüğü ve kelepçeler ve sökülen tüm parçalar sırası ile yerlerine takılır.
Tüm bu işlemlerin sonrasında aracınızın çalıştırılarak test edilmesi oldukça önemlidir.
Pratik Araba ekibi olarak aracınız test edip güvenirliliğinden emin olduktan sonra sizlere teslim etemekteyiz.
Unutulmamalıdır ki aks kafası değişimi kadar değişim esnasında kullanılan ürünün orijinal ve aracınıza uyumlu olması da oldukça önemlidir.
Pratik Araba aracınızın periyodik bakımında ve kontrollerinde uygun
orjinal ve
OEM kodlu malzemeler kullanır.
Aracınızın bakım ve onarımında sizden onay almadan işleme başlamaz ve yapılan tüm bakım işlemlerini
4077 sayılı Tüketici Koruma Kanunu kapsamında garantili ve yazılı olarak gerçekleştirir.
Aks Kafası Değişim Fiyatı Nedir?
Aks kafası değişim fiyatı aracınızın marka modeline ve gerektirdiği işçiliğe göre değişmekle beraber
ortalama 300 - 600 TL şeklindedir.
PratikAraba olarak, 1968'den günümüze uzanan tecrübe ve bilgi birikimiyle, aracınızın aks ve ön takım kontrollerini dikkatle yapmaktayız.
TSE 12047 kalite belgesine sahip servisimizde dilediğiniz takdirde aracınızı onarım anında izleme imkanına sahip olabilmektesiniz.
Aracınızın periyodik bakımı için
PratikAraba ekibimizi arayabilir ya da
https://www.pratikaraba.com/periyodik-bakim.html linkinden öğrenebilirsiniz.
PratikAraba’ da bulut teknolojisi yardımıyla periyodik bakımlarınızı km ve yıl bazında online takip edebilirsiniz.
Pro-Pratik Ekspertiz nedir?
Triger Kayışının Yıprandığını Nasıl Anlarız?
Fren Balatalarınızı Ne Sıklıkta Değiştirmelisiniz?